söndag 23 oktober 2016

Z11. Anti-åldring-punkt

Det var nyligen en sak som gjorde mig extra glad. Jag tog på mig en tunn dunjacka och kände något ovanligt. Jacken köpte jag på nätet för två år sedan och då var den lite tight på magen, men nu är det inte tight på magen längre. Haha, magen kan bli plattare.

Jag vill gärna dela med mig om vad som gjorde min mage plattare. Egentligen kände jag min mage var lite tjock för några veckor sedan. Då tog jag upp mina övningar som jag inte regelbundet hade gjort. Att massera magen och och att gå på alla fyra. Det är dessa övningar som gjorde skillnad. Om dessa två övningar skrev jag tidigare under juli 2014 och september 2014. 

Jag tipsade två hälso-punkter Zusanli och Hegu i februari 2015. Idag vill jag tipsa en hälso-punkt till kvinnor som vill se yngre ut. Sanjinjao är en punkt där tre Yin-meridianer mötes dvs mjälte-, njure- och levermeridian i TCM (Traditional Chinese Medicine). Yin symboliserar kvinnlighet, Sanyingao kallas också för "gynekologisk Sanyinjiao". Genom att massera Sanyijiao kan lindra gynekologiska sjukdomar. Sanjinjiao är belägen på insidan av underbenet, 4 fingerbredd över den mediala fotknölen, längs den bakre kanten av skenbenet. Att massera Sanyinjiao med tummen regelbundet (t.ex. 3 minuter på varje sida på kvällen) kan också fördröja kvinnors åldrande. OBS Gravida ska absolut inte massera Sanyinjiao. Det finna en del info om Sanyinjiao på http://cgicm.ca/cn/2012/05/sp-6-san-yin-jiao/ 

Jag har börjat massera denna anti-åldring-punkt, får se. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar