onsdag 23 juli 2014

Z2. Gå på knäna

Att gå på knäna (跪膝 guì xī) är en enkel övning som kan fördröja åldrande samt minska fett.
 
Dålig blodcirkulation till benen och fötterna är en orsak till vårt åldrande. Genom att gå på knäna så leds blod ner, vilket fördröjer åldrandet.
 
Svenskar säger "Jag behöver gå ned i vikt" eller "Jag ska fördela vikt". På kinesiska blir det "Jag vill minska fett".
 
Gå på knäna på ett mjukt underlag. Om det gör ont kan man börja med att sitta på knäna. För de som vill minska fett på låren behöver man öva 20 minuter per dag i 3 veckor.
 
Denna övning kan behandla knäsmärta, knäutgjutning (ökad vätska i knä) och ryggsmärta, även lindra håravfall. Vill man förbättra synen ska man gå på knäna med slutna ögon.

Zhonglibaren (中里巴人 Zhōnglǐ bā rén) demonstrerar denna övning på http://www.youtube.com/watch?v=fPv8Uh7EGlU och förklarar lite mer på 
http://www.youtube.com/watch?v=fk8HdCC_AQk 

Blåbär innehåller bra antioxidanter som skyddar kroppens celler mot oxidativ stress. Blåbär bidrar också till normal blodcirkulation i ögat och innehåller ämnen som är bra för ögats hälsa. Min vän Lidia har ätit blåbär dagligen till frukost i 6 år. Hon kunde inte läsa meddelanden på mobilen utan läsglasögon innan, men nu kan hon.

Jag har börjat träna att gå på knäna idag. Tror att mina trötta ben kommer bli lättare när jag joggar. Ska också äta blåbär oftare. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar